E-kereskedelmi trendek 2011-ben
Pár nappal ezelőtt látott napvilágot a GKIeNET legfrissebb kutatása, mely a 2011-es e-kereskedelmi trendekkel foglalkozik. Érdekességként megemlítjük rögtön az elején, hogy az előrejelzések alapján a női és férfi vásárlók aránya felborulni látszik és idén várhatóan már inkább a hölgyek vásárolnak majd nagyobb számban az interneten. De kezdjük inkább az elején, a jelentés első mondata ugyanis kulcssfontosságú: "A magyarországi kiskereskedelemben szinte csak az internetes értékesítésben résztvevő kereskedők tudtak jelentős forgalomnövekedést realizálni 2011-ben." - Ez pedig igencsak bíztató lehet a webáruház-tulajdonosok számára. Bár pontos adatok csak későbbre várhatók, de az előzetes becslések alapján a magyarországi online kiskereskedelem 155 milliárd Ft-os forgalmat bonyolított a tavalyi év során, és emellett az online szolgáltatásértékesítés is jelentősen fejlődött. A kutatás alapján a 2011-es évet 5 trend jellemezte:
Női-férfi erőviszonyok A tavalyi évben közel 1,4 millióan vásároltak az interneten, az arányokat tekintve pedig kiegyenlítődött a helyzet. A jövőre vonatkozó előrejelzések szerint pedig a hölgyek kerülnek majd túlsúlyba. Így az internetes kereskedőknek egyre inkább fel kell készülniük a női igények kiszolgálására, ami sok esetben a weboldalak átalakítását is magával hozza. Kuponos oldalak A bónuszos/kuponos oldalak az elmúlt egy évben gyors és látványos fejlődésen mentek keresztül – az év elején még csupán néhány szereplőből álló piac az év végére közel 60 szereplősre duzzadt, így a kedvezményekre vadászó vásárlók már akár 200 aktív napi ajánlat közül is válogathatnak.
Forrás: GKIeNET mérés (2011.10.01-31. budapesti és országos
ajánlatok alapján). Megjegyzés: jelentős szereplő még az Allegroup által
működtetett Lealkudtuk.hu is, de ők nem a Groupon modell alapján
indultak el.
Az ilyen oldalak megjelenése és előretörése emellett még azért is fontos, mivel olyan szolgáltatásokat is eladhatóvá tettek, amelyek korábban nem voltak elérhetők interneten keresztül. Vásárlói klubok A napi ajánlatok nem kizárólag bónuszok és kuponok kapcsán jelentek meg a hazai e-kereskedelemben. A 2011-es év éppúgy szólt a vásárlói klubok kínálta kedvezmények felfutásáról, mely oldalak jellemzően prémium termékek exkluzív választéka köré szerveződnek. A piac egyelőre csupán két nagy szereplő (Brands.hu és Fashion Days) között oszlik meg, de az idei évre további bővülés várható ezen a területen. Átalakuló online apróhirdetési piac A magyar e-kereskedelemben sikeresen működő aukciós piacterek idén új kihívókra találtak az általános apróhirdetési oldalak révén. Világszinten 2010-ben csökkenni kezdett az aukciók iránti kereslet, a piactereken megnövekedett a fixáras értékesítések száma, és így a legnagyobb szereplők, köztük az eBay is, nyitottak az apróhirdetések felé. Ez a trend 2011 elejére hazánkba is elért, és kezdenek egyre népszerűbbé válni az általános apróhirdetéseket kínáló oldalak. A hatásuk annyira erősnek bizonyult, hogy a másodlagos, fogyasztó és fogyasztó közötti árucsere (más néven C2C forgalom) jelentős hányada elkezdett átvándorolni ezekre az oldalakra.
Forrás: GKIeNET Terjednek az online hipermarketek A virtuális bevásárlóközpontok kínálata egyre szélesebb skálán mozog, és a „mindent egy helyen” elvet célozzák meg. Az értékesítés történhet tisztán saját kínálatból – ez a gyakoribb – de már most is van példa olyan oldalra, amely csak közvetít és hagyományos példával élve, kirakatot biztosít a professzionális értékesítők számára. Ez az értékesítési filozófia pedig képes lehet arra, hogy – az offline társaihoz hasonlóan – teljesen átrendezze az internetes vásárlásról alkotott képünket. A fejlesztéseknek további lendületet ad, hogy az internetes kereskedők legnagyobbika, az Amazon.com, már építi Szlovákiában a disztribúciós raktárát, ahonnan a közép-kelet európai piacot kívánják kiszolgálni. Összefoglalásképpen tehát elmondható, hogy a trendek alapján az idei év is legalább annyi változást és izgalmat hoz majd az internetes értékesítésben, mint az ezt megelőző év. Amennyiben kérdése, észrevétele van a cikkel kapcsolatban kérjük ossza meg velünk! A kutatásról bővebben itt olvashatnak. |